Tigrinya Halkı
Tigrince
kişi olarak da bilinen (ብሄረ
ትግሪና / ትግርኛ), Tigrigna , yerli bir etnik grup Eritre . Tigrinya halkı, ülke nüfusunun
yaklaşık yüzde 50'sini oluşturan Eritre'deki en büyük etnik gruptur. Diasporada
da oldukça büyük Tigrinya toplulukları var. Tigrinya dilini konuşurlar
Tarih
Bir
görüş , adın “yükselmek” anlamına gelen tegeret (“ተገረት”)
(ግ፣
ንጽል፣ ኣንስ) kelimesinden geldiğine inanmaktadır . Kelimesi tegeru (
“ተገሩ”) (ግ, ብዙ) plato ilk yerleşimciler olarak Eritre dağlık dağlık en
eski yerli halkının yükselişini anlatır. Tigretes olarak bilinen Tigrinya
kabilesinden ilk olarak MÖ 1000 yıllarında Adulis yakınlarında Tigre halkıyla birlikte anılmıştır
.
Tigrinyalar,
Tigrayanlar ve Tigre
Eritre'de Tigrinya halkına Biher-Tigrinya halkı veya "Kebessa" halkı denir , kebessa Eritre yaylaları anlamına gelir. Hem Tigrince ve Tigre Eritre kabileler etnik gruba çok yakın akrabadır Tigrayans içinde Tigray'daki , Etiyopya. Tüm Tigrinyas, Tigre ve Tigrayans halklarının 8. yüzyıla kadar aynı gruptan olduğu ve ölümünden önce Aksumite Krallığı'nı paylaştığı iddia edildi .
Bu
insanlar, 9. yüzyıldan itibaren sözcüksel, toplumsal yapı ve lehçede ayrı
büyüdüler. Tigray'daki Tigrayans Aksum azalan Krallığı terk etti ve Tigrince
insanlar krallığını inşa MEDRI Bahri içinde Eritre Bähre
Negasi tarafından (aynı zamanda Bähre Negash olarak bilinen; İngilizce
"denizin kralı") ve Agaw Etiyopya'da Zagwe Dynasty inşa
arasında Morara Gebrekrstos tarafından Hamassien Tigrinya dilini konuşan iki
halk arasındaki farklılıklar kaydedildi. Eritre'deki Tigrinya halkı ve
Etiyopya'daki Tigrayan halkı hatalı bir şekilde, Tigre halkının etki alanından
dışlanmasıyla ortak ataları paylaşan aynı insanlar olarak.Eritre'deki Tigrinya
kabilesi (sınırdaki birkaç topluluk dışında) kendilerini Etiyopya'nın Tigray
kentindeki Tigrayan kabilesi ile aynı insanlar olarak görmezler. Bazı
Tigrayanlar kendilerini Eritre'deki ortak ataları paylaşan Tigrinya halkıyla
aynı görüyorlar.Yüzyıllardır bu iki anlatı arasında uyumsuzluk var ve en son
Eritre-Etiyopya (1998 – 2000) sınır savaşı olmak üzere birçok savaşın
başlamasından kısmen sorumluydu.
Menşei
İnsan
ırkının ilk atalarının bu bölgeden dünyanın diğer bölgelerine göç ettiğine
inanılmaktadır. Bob Walter, Eritre'nin kıyı bölgelerine yakın en eski taş alet
kanıtlarını keşfetti. Aletlerin 125.000 yaşında olduğuna inanılıyor. [8]
Paleolitik
ve Neolitik çağlardan Kızıldeniz kıyılarında ve Eritre yaylalarında yaşayan
insanlar zaten vardı.
Dil
Tigrinya,
Eritre'de en çok konuşulan dildir (bkz . Eritre Demografisi ) ve Etiyopya'da
Amharca'dan sonra en çok konuşulan dördüncü dildir . Dilin Eritre versiyonu
Tigrigna / ትግርኛ olarak yazılır ve Eritre Tigrinya konuşmacıları tarafından
uygulanan gerçek lehçeyi ima ederek farklı şekilde telaffuz edilir. Benzer
şekilde, dilin Etiyopyaca versiyonu Tigrinya "ትግርና"
olarak hecelenir ve Etiyopya'daki Tigrinya konuşmacılarının uyguladığı lehçeye
uygun olarak telaffuz edilir.Tigrinya lehçeleri fonetik, sözlük ve dilbilgisi
bakımından farklılık gösterir. Hiçbir lehçenin standart olarak kabul
edilmediği görülmektedir.
Yerleşimler
ve Krallıklar
En
eski yerleşik pastoral ve tarım topluluğu , MÖ 800 civarında Ona'da ( Asmara
çevresindeki köyler ve kasabalar ) yaşadı . Boynuz Afrika'daki bilinen en eski
yerli kültürdü. Arkeolog Peter Schmidt, Asmara yerleşimini Atina ve Roma
ile karşılaştırdı. Geez olarak bilinen dilin bölgede MÖ 1000 civarında
konuşulduğuna inanılıyordu.D'mt (Daamat), MÖ 8. yüzyıldan MÖ 4. yüzyıla kadar
Güney Eritre ve Kuzey Etiyopya'da yerleşik bir topluluğa ev sahipliği yaptığına
inanılıyordu. D'mt Krallığı'nın çok az arkeolojik kanıtı var. Metera, D'mt
ve Aksumite krallıklarında önemli bir şehirdi . Eritre'nin bağımsızlığından bu
yana, Ulusal Eritre Müzesi , Etiyopya hükümetine, bölgeden çıkarılan eserleri
iade etmesi için dilekçe verdi , ancak çabaları geri çevrildi. Hawulti , Aksum
öncesi veya erken Aksum dönemi dikilitaşı burada yer almaktadır.
Qohaito
yakınlarındaki kaya sanatı , MÖ beşinci binyıldan beri bölgede yerleşim
olduğunu gösterirken , kasabanın altıncı yüzyıla kadar hayatta kaldığı
biliniyor. Eritre'nin en yüksek dağı olan Emba Soira Dağı ve sitenin yakınında
küçük bir halef köyü bulunmaktadır.
Qohaito
genellikle kenti olarak tanımlanır Koloe açıklanan Erythraean
Denizi Periplus , bir Greko-Romen belge birinci yüzyılın sonuna
tarihlenen, bir durak olarak büyüdü hangi ticaret yolunun arasına Adulis
ve Aksum . Ekinlerin kasabadaki binalarla serpiştirildiği düşünülüyor . Eski
yapılar, Hıristiyanlık öncesi Mariam Wakino Tapınağı ve Aksumite öncesi
olabilecek Sahira Barajı'nı içeriyordu.
Qohaito'daki
kalıntılar ilk olarak 1868'de bulundu, ancak o zamanlar yanlışlıkla bir "
Yunan deposu" olarak tanımlandılar .bir ilgili site dışında Senafe ,
Matara , güneye 15 kilometre ilgili yalan ve 1960 yılında kazılmıştır.
TİGRELER
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder